Met de data vanuit MCA Barge en de input over beschikbare capaciteit van terminals en depots heeft Nextlogic schaduwgedraaid met de integrale planning. 28 bedrijven hebben hun medewerking gegeven. Het betrof in deze fase statische planningen voor specifieke scenario’s. Belangrijkste doel was om samen met de deelnemers te kunnen bepalen of de gepresenteerde planningen daadwerkelijk werkbaar zijn.
Na de afronding van het schaduwdraaien was de volgende stap een 1ste gecontroleerde pilot met dynamische planningen. Deelnemers konden deze planningen daadwerkelijk in de praktijk opvolgen. Nextlogic kreeg zo nog meer inzicht in de uitvoerbaarheid van de gepresenteerde planningen, het goed lopen van de processen en eventuele bugs.
Gedurende het schaduwdraaien en de 1ste gecontroleerde pilot hebben alle partijen in de binnenvaartketen hun day-to-day business en planning nog gewoon op de bestaande manier afgehandeld via MCA Barge. Parallel aan het schaduwdraaien en de 1ste gecontroleerde pilot vonden op de achtergrond tevens uitgebreide ketentesten plaats voor een goede doorloop van data tussen Portbase, Nextlogic, terminal en depot operators.