portbase.com – Eerste barge operators succesvol live met MCA Barge API

HTS Intermodaal en neska Container Line zijn als eerste barge operators door hun softwareleveranciers Modality en Yellowstar via API’s aangesloten op de service Melding Container Achterland (MCA) Barge van Portbase. Beide binnenvaartbedrijven doen voormeldingen nu automatisch en razendsnel vanuit hun eigen systeem. Modality / HTS Intermodaal en Yellowstar / neska Container Line delen hun ervaringen.

Modality en HTS Intermodaal

‘Het grote voordeel van de API-techniek is de snelheid’
“Wij zijn in het algemeen heel tevreden over het gebruik van API’s,” aldus de Managing Director van Modality, Evert van Hoven. “In de interfaces tussen verschillende klanten passen wij ze al jaren toe. Het grote voordeel van de API-techniek is de snelheid. Eén druk op de knop en de informatie is direct beschikbaar in het systeem aan de andere kant. Bij EDI zit daar behoorlijk wat tijd tussen.”

Intensieve samenwerking
Barge operator HTS is een van Modality’s klanten die al langer met API’s werkt. Hun aanmelding als pilotklant voor MCA Barge API was zeer welkom. “HTS Intermodaal wilde graag meewerken,” zo geeft Van Hoven aan. “Men steekt er veel tijd, ervaring en energie in om vanuit hun dagelijkse praktijk ons en Portbase te helpen.” Binnen een aantal maanden is zo een voor HTS Intermodaal stabiel werkend MCA Barge API gerealiseerd. “Portbase heeft bij het opstellen van de API-specificaties ook input van ons en HTS Intermodaal gevraagd. Dat ging heen en weer. Op die manier is men tot de uiteindelijke API-specificaties gekomen.”

Alle voorinformatie rechtstreeks vanuit het eigen systeem
Als eerste stap doet HTS Intermodaal de voormeldingen voor de grote deepsea-terminals in de Rotterdamse haven nu volledig via MCA Barge API. Alle informatie over schip en lading gaat rechtstreeks vanuit het eigen systeem van HTS Intermodaal via API’s naar Portbase. Het gebruik van de webschermen van MCA Barge voor het doorgeven van de scheepsrotaties en het voormelden van de scheepsbezoeken is niet meer nodig. Van Hoven: “Intussen zijn wij voor HTS Intermodaal gestart met fase 2. Daarin bouwen wij extra velden, zodat vanuit MCA Barge API ook automatisch de noodzakelijke informatie naar Nextlogic gaat voor hun integrale planning van alle containerbinnenvaartbezoeken aan de haven van Rotterdam. Stapje voor stapje werken wij naar het eindresultaat.”

Hierna andere barge operators aansluiten
“Tussen ons en Portbase bestaat een goede samenwerking,” zo besluit Van Hoven. “Dagelijks is er contact en wekelijks een voortgangsoverleg. Het plan is om zodra fase 2 vlekkeloos werkt, wij ook de andere barge operators die bij ons klant zijn de mogelijkheid gaan bieden om over te stappen naar MCA Barge API.”

Yellowstar en neska Container Line

‘Wij krijgen nu veel sneller en veel betere informatie’

“Onze IT-systemen zijn sinds kort geschikt voor het automatisch verwerken van alle informatie die van buitenaf bij ons binnenkomt en die wij zelf uitsturen,” aldus de Managing Director van neska Container Line, Hans Buytendijk. “MCA Barge is daarin een belangrijke schakel. En dus moet je zorgen dat je hierop goed bent aangesloten.”

Samen met softwareleverancier Yellowstar heeft het bedrijf zich als koploper ingezet voor het realiseren van een volwaardige API-koppeling. Buytendijk: “Als koploper ben je direct betrokken bij de te ontwikkelen processen. De dagelijkse praktijk is immers vaak anders dan op de tekentafel bedacht. In dialoog met alle partijen kun je daadwerkelijk meepraten en kom je tot de juiste invulling.”

Voormelden zonder handmatige handelingen
Inmiddels meldt neska Container Line bij alle grote deepsea-terminals op de Maasvlakte voor via MCA Barge API. Chief Commercial Officer van Yellowstar, Rianne Groffen: “Bij het voormelden zijn vanuit Neska Container Line geen handmatige handelingen meer nodig. Dat bespaart tijd en voorkomt vergissingen. Alle noodzakelijke data over reis, bezoeken en containers gaan via MCA Barge API naar de terminals en komen op dezelfde manier ook weer bij neska Container Line terug.”

Tijd voor de klant
“Concreet zorgt het dat wij veel sneller en veel betere informatie binnenkrijgen, die wij vervolgens automatisch kunnen verwerken,” zo verduidelijkt Buytendijk de voordelen. “Uiteindelijk brengt het ons als bedrijf op een veel hoger niveau. Onze mensen hoeven hun tijd niet meer te besteden aan handmatige herhaalactiviteiten, maar kunnen hun aandacht richten op de klant en op creatieve oplossingen voor de vervoersvragen die bij hen leven.”

In de startblokken voor Nextlogic
Zodra hiervoor een ‘go’ komt, zal Yellowstar neska Container Line via MCA Barge API ook aansluiten op Nextlogic. Groffen: “Wij zijn blij met de samenwerking Portbase – Nextlogic en de keuze voor de nieuwste API-technologie. Voor de aanstaande integrale planning van alle containerbinnenvaartbezoeken aan de haven van Rotterdam hoeven wij neska Container Line nu alleen te koppelen met Portbase. Dat geeft duidelijkheid en maakt het voor iedereen makkelijker.”